کد خبر: 1239075
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۴۰۳ - ۰۰:۴۰
کارشناس حوزه سیاست‌گذاری اقتصادی معتقد است
مالیات جزء منابع پایدار درآمد‌های دولت‌ها محسوب می‌شود. به همین دلیل، دریافت مالیات حقه، عادلانه، هوشمند و دقیق از اهمیت بالایی برخوردار‌است. در دولت سیزدهم اقدامات اساسی در راستای اصلاح نظام مالیاتی کشور و مقابله با فرار مالیاتی صورت گرفت

جوان آنلاین: یک کارشناس حوزه سیاست‌گذاری اقتصادی، معتقد است یکی از اقدامات راهبردی در زمینه اصلاح نظام مالیاتی ایران، تعیین نحوه مصرف مالیات از سوی خود مالیات‌دهندگان است. با مصوبه هیئت وزیران دولت سیزدهم، از این پس همه مودیانی که مالیات خود را به شکل سیستمی و هوشمند پرداخت می‌کنند؛ می‌توانند تعیین کنند که مالیات پرداختی آن‌ها صرف چه پروژه‌عمرانی کشور شود و مستقیماً با انتخاب مالیات‌دهنده، نحوه مصرف مالیات پرداختی او مشخص خواهد شد. 
 
علی پاشایی بیدار، کارشناس حوزه سیاست‌گذاری اقتصادی، در رابطه با رویکرد جدید تخصیص مالیات از سوی خود مودی مالیاتی مشمول ماده ۱۰۰ یا همان مودیانی که مالیات خود را به شکل سیستمی و هوشمند پرداخت می‌کنند؛ به «جوان» می‌گوید: مالیات جزء منابع پایدار درآمد‌های دولت‌ها محسوب می‌شود. به همین دلیل، دریافت مالیات حقه، عادلانه، هوشمند و دقیق از اهمیت بالایی برخوردار‌است. در دولت سیزدهم اقدامات اساسی در راستای اصلاح نظام مالیاتی کشور و مقابله با فرار مالیاتی صورت گرفت. به منظور ایجاد فرهنگ مالیاتی در کشور نیاز است کار‌هایی انجام شود. دولت سیزدهم در این زمینه نیز اقداماتی انجام داده است. آخرین اقدام دولت، مصوبه هیئت وزیران است که زمینه را برای مشارکت مالیات‌دهندگان مشمول ماده ۱۰۰ برای تعیین محل هزینه‌کرد درآمد‌های مالیاتی فراهم می‌کند. 
وی ادامه می‌دهد: به این ترتیب، مالیات‌دهندگان می‌توانند مشخص کنند که مالیات پرداختی‌شان در چه حوز‌های به کار بیفتد. در این روش، مشارکت فعال مالیات‌دهندگان را در این زمینه خواهیم داشت که مبالغ پرداختی‌شان در کجا هزینه شود. به زعم بسیاری، این روند به ایجاد انگیزه در مالیات‌دهندگان برای مالیات‌دهی اثر دارد. از سوی دیگر، مودیان احساس رضایت خواهند داشت و ارتقای فرهنگ مالیات‌دهی رخ می‌دهد. 
این کارشناس حوزه سیاست‌گذاری اقتصادی، در ادامه با اشاره به یکی از مهم‌ترین مصوبات مالیاتی هیئت وزیران در دولت سیزدهم تصریح می‌کند واقعاً می‌توان گفت که یکی از اقدامات راهبردی در زمینه اصلاح نظام مالیاتی ایران، تعیین نحوه مصرف مالیات از سوی خود مالیات‌دهندگان است. با مصوبه هیئت وزیران دولت سیزدهم، از این پس همه مودیانی که مالیات خود را به شکل سیستمی و هوشمند پرداخت می‌کنند؛ می‌توانند تعیین کنند که مالیات پرداختی آن‌ها صرف چه پروژه عمرانی کشور شود و مستقیماً با انتخاب مالیات‌دهنده، نحوه مصرف مالیات پرداختی او مشخص خواهد شد. 
وی در پایان خاطرنشان می‌کند: اقدام راهبردی جدید در اصلاح نظام مالیاتی ایران، گامی مهم به سوی چارچوب حکومتی مشارکتی و پاسخگوتر است. دولت با توانمندسازی مالیات‌دهندگان برای تعیین نحوه خرج مالیات‌هایشان، شفافیت، پاسخگویی و مشارکت شهروندان در مدیریت مالیه عمومی را ارتقا می‌دهد. انتظار می‌رود این رویکرد نوآورانه نه تنها سیستم مالیاتی را ساده کند، بلکه فرهنگ شهروندی مسئولانه و مشارکت فعال در شکل دادن به آینده توسعه ایران را نیز تقویت کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار